W sporej liczbie ośrodków zajmujących się ulepszaniem techniki jazdy można przyuważyć ofertę szkoleń dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Od wielu lat cieszą się sporym wzięciem – zarówno te na sanitarki, jak i na pojazdy dla pracowników ochrony. Nie ma się czemu dziwić – możemy po nich bardzo szybko znaleźć pracę. Wspomniane szkolenia mają w pierwszej kolejności przygotować prowadzącego pojazd do właściwego działania w wielorakich sytuacjach, momentami niesamowicie skomplikowanych oraz specyficznych. Wykonywanie manewrów na trasie, przejeżdżanie w sytuacji alarmowej przez przecięcia dróg na czerwonym świetle lub jazda z dużą prędkością oraz niespodziewane wymijanie blokad na drodze – to zaledwie niektóre z zagadnień, które stoją przed kursantami. Zwykle trenerom ogromnie zależy, żeby prowadzący opanował łatwość kierowania pojazdem wtedy, gdy zdaje się, że to niemożliwe. Utrata panowania w każdej sekundzie jest w stanie spowodować tragiczny wypadek. Odbiorcami zajęć są kierowcy, którzy zamierzają pracować w obywatelskich organizacjach zajmujących się chronieniem ludzkiego zdrowia oraz życia, kontrolą porządku publicznego, transportowaniem wartości pieniężnych czy gaszeniem pożarów.
Projekt zajęć skupia więc zadania praktyczne prowadzone na różnych obszarach: na symulatorach poślizgu albo placu manewrowym. Kurs zasadniczy trwa 14 godzin oraz mieści w sobie 6 godzin wykładów oraz 8 godzin zajęć w terenie. Jakie tematy mogą pojawić się na warsztatach? W pierwszej kolejności z kręgu przepisów ruchu drogowego, problematyki pojawiania się wypadków na drodze, psychologii komunikacji drogowej lub metody jazdy w ograniczonych warunkach. Szkolenie kończy się oczywiście egzaminem z części akademickiej i części praktycznej.
Egzamin z części wykładowej trwa 25 minut i ujmuje 20 pytań w postaci testu. Kierowca musi koniecznie odhaczyć właściwie jedynie jedną odpowiedź. Korzystny efekt testu można zdobyć, jeśli co najmniej 16 odpowiedzi jest dobrych.
Test z części praktycznej mieści w sobie zrobienie konkretnych manewrów, np. omijania przeszkody lub szybkiego zmniejszania prędkości na zakręcie. W przypadku kiedy kursant niewłaściwie skończy dwa razy to samo zadanie, uzyska ujemny wynik z sprawdzianu.
W pierwszej kolejności jest dysponowanie prawem jazdy wybranej kategorii. Naturalnie ktoś, kto woli być kierowcą – konwojentem bądź kierowcą samochodu ochroniarskiego, musi obligatoryjnie mieć doświadczenie. Uczestnikiem szkolenia krótko mówiąc nie może być w takiej sytuacji osoba, która dopiero co uzyskała prawo jazdy. Liczba godzin dowolnego szkolenia jest przystosowywana do wiedzy i predyspozycji każdego kierowcy (kurs zasadniczy, kurs rozszerzony). Koniecznym warunkiem jest też ukończenie 21 lat oraz posiadanie aktualnego pisma od specjalisty medycyny pracy oraz od psychologa. Potwierdzą oni, czy nie ma jakichkolwiek przeciwwskazań do przyjęcia do pracy jako profesjonalnego kierowcy.
Podczas szkolenia wszyscy uczestnicy będą zdobywać wiedzę z zakresu psychologii transportu. Na zajęciach zapoznają się z wątkiem stresu, który niezmiernie intensywnie oddziałuje na postępowanie za kierownicą. Jego centrum mogą być skrajnie ciężkie sytuacje na drodze lub okoliczności życiowe wożonych pacjentów. Wykłady mają za zadanie objaśnić kursantom takie kłopoty, jak: wpływ temperamentu na podejmowanie decyzji za kółkiem, ogromnego stresu, alkoholu i pozostałych środków odurzających na płynność kierowania pojazdem.
Psychologia przewozu mieści w sobie elementy psychologii poznawczej, psychofizjologii, psychologii uzależnień oraz dużej liczby innych gałęzi. Na kursie dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych nie będzie wymagana wnikliwa wiedza wszystkich zagadnień, gdyż jest to materiał studiów podyplomowych. Ostatnimi czasy ta nauka szybko się rozwija, ponieważ bardzo wielu kierowców chce mieć konkretną specjalizację, przykładowo planuje transportować wartości pieniężne bądź cierpiących pacjentów do szpitala.
A z drugiej strony wielu psychologów jest zajętych badaniem osób z prawem jazdy, jako grupy społecznej wyjątkowo narażonej na napięcia psychiczne oraz rozmaite inne niedogodności. Trzeba tu wymienić chociażby zbyt dużą liczbę godzin spędzonych w samochodzie, zmniejszone kontakty z rodziną (u kierowców podejmujących zatrudnienie w transporcie międzynarodowym) albo większe procentowo narażenie na urazy w wyniku wypadków drogowych.
Pierwsza grupa uczestników – tu będą zapisane osoby, które świetnie znają nakazy, mają utworzone odpowiednie nawyki oraz wcale nie stwarzają jakiegokolwiek niebezpieczeństwa w czasie prowadzenia samochodu. Instruktorzy będą opierać się na dwóch wartościowych stronach owych kierowców: wprawy rozpoznawania niebezpieczeństwa oraz na chęci „uczenia się na błędach”.
Druga grupa kursantów – do niej zapisani będą kierowcy, którzy nierozmyślnie wywołują niebezpieczeństwo dla pozostałych uczestników drogi. Planują poprawić swoje błędy (mino, że robią ich dużo), planują uczyć się należytego reagowania w ekstremalnych warunkach.
Trzecia grupa uczestników – do niej będą chodzili kierowcy, jacy rozmyślnie stwarzają różnorakie zagrożenia oraz intencjonalnie prowokują innych do ryzykownych zachowań. Dodatkowo chcą naprawić swoje błędy oraz wykazują się gotowością zdobywania kompetencji oraz doskonalenia swoich umiejętności.
Jeżeli planujesz dowiedzieć się o wiele więcej, kliknij w link obok – http://www.szkoly-jazdy.com.pl/kursy-prawo-jazdy/pojazdy-uprzywilejowane/