Beton dekoracyjny stemplowany
Beton dekoracyjny – postaw na jakość
Styczeń 17, 2018

W kraju nad Wisłą bycie notariuszem jest uznawane za wyjątkowo elitarny zawód, albowiem wcale nie mamy do czynienia jedynie z – jak to się często mówi – stroną, której mogą powierzyć sekrety komórki społeczne, ale równolegle kimś, kto świetnie odnajduje się w zawiłościach prawa. Pracownik kancelarii notarialnej musi dbać o interesy swoich Kontrahentów i troszczyć się o wszystkich tak dobrze jak to tylko możliwe. Kluczowe zapytanie – jakie kwestie możemy powierzyć notariuszowi i jakie poniesiemy koszty? Prezentujemy niedługi poradnik.

Notariusz w Polsce – historia

Na początek niedługi zarys historyczny. Jak wynika z legendy – notariat w Polsce miał narodzić się w XII stuleciu, czego mają dowodzić nadania królewskie z czasów Bolesława Krzywoustego. Trzymając się faktów, wychodzimy od momentu, kiedy to papież Marcin IV upublicznił decyzję upoważniającą arcybiskupa gnieźnieńskiego Jakuba II Świnkę do desygnowania dwóch notariuszy publicznych.

Najstarszy wiadomy polski dokument notarialny pochodzi z roku 1287 i został przygotowany przez notariusza Budzisława, zatrudnionego w kancelarii arcybiskupiej. Późniejsze dokumenty zaczęły się pojawiać nieustannie po 1309 r. Notariat polski rozkwitał głównie w XIV wieku, kiedy to nasz kraj prowadził z Krzyżakami procesy zobowiązujące do przedstawienia wiarygodnych dokumentów oraz innych świadectw notarialnych. W tym też czasie obowiązywały już statuty synodalne, normujące zakres prac notariuszy.

Na przestrzeni wieków notariat pokaźnie się rozwinął, a kluczową rolę odgrywał też podczas zaborów, tj. na przestrzeni niemal 124 lat, gdy nie istniało państwo polskie – notariusz był wówczas osobą zaufania publicznego, poprzez kojarzenie go z polską tradycją ziemiańską oraz kulturą kupiectwa.

Kiedy już udało nam się uwolnić z kajdan zaborów, minęło 15 lat nim pojawiło się Polskie prawo o notariacie. Weszło w życie zaledwie rok później, ale II wojna światowa i czasy próby odbudowy po wojnie skutecznie tłumiły entuzjazm, związany z rozkwitem działań notariuszy. Kiedy w Polsce zapanował komunizm, notariusze byli urzędnikami państwowymi, którym stale przybywało obowiązków, jak np. uzupełnianie ksiąg wieczystych od 1964 roku.

Wszystko zmieniło się 14 lutego 1991 roku, kiedy to polski Sejm RP przyjął ustawę – Prawo o notariacie.

Ustawa określa:

  • zasady powoływania i odwoływania notariuszy

  • prawa i obowiązki notariuszy

  • strukturę organizacyjną i kompetencje samorządu notarialnego

  • zasady nadzoru nad notariatem

  • zasady odpowiedzialności notariuszy za szkody

  • zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej notariuszy

  • przepisy o aplikantach i asesorach notarialnych

  • zasady dokonywania czynności notarialnych

  • zasady sporządzania aktu notarialnego i aktów poświadczenia dziedziczenia

  • zasady poświadczania dokumentów notarialnych

  • zasady sporządzania wypisów, wyciągów i odpisów aktów notarialnych.

Systematycznie modyfikowana ustawa – ostatnio w 2016 roku – dotyczy notariuszy, których obecnie w naszym kraju będzie ok. 2 tysięcy.

Kancelaria notarialna – kogo wybrać i co załatwimy?

Rzetelny notariusz działa w zgodzie z obowiązującym prawem, ale priorytetowo, przekłada ponad inne sprawy najwyższe dobro Zleceniodawców.

Notariusz stał się funkcjonariuszem publicznym, którego kluczowym zadaniem jest zabezpieczanie interesów prawnych osoby bądź podmiotu, który go zatrudnia , dlatego też w swojej swoich działań winien być nadzwyczaj sumienny oraz precyzyjny. Pracownik notarialny to przy okazji podmiot, któremu Klienci powierzają własne tajemnice oraz kłopoty , zatem jedną z wyróżniających cech, którą gwarantuje uznana na rynku kancelaria notarialna jest pełna dyskrecja.

Dla niektórych będzie to oczywiste, ale warto upewnić, czy notariusz, któremu pragniemy powierzyć istotne dla Was sprawy, ma cyklicznie uzupełnianą, specjalistyczną wiedzę. Sprawdźmy także, czy kancelaria notarialna zapewnia Wam bezpieczeństwo każdej transakcji. Dobrze by było, żebyśmy mieli do dyspozycji depozyt notarialny, w którym bez stresu zostawimy ważne dokumenty, gotówkę i papiery wartościowe.

Przejdźmy do ważnej kwestii. Jakie czynności notarialne załatwią Państwo w dobrej kancelarii notarialnej?

– Tworzenie aktów notarialnych
– Redakcja tekstów prawniczych
– Spisywanie protokołów
– Sporządzanie aktów dziedziczenia i testamentów
– Sporządzanie poświadczeń, protestów i odpisów
– Doręczanie oświadczeń

Kancelaria notarialna – co z mieszkaniem?

Bardzo często natrafiamy na to pytanie – jakie są wymagane dokumenty oraz jak wygląda proces zakupu mieszkania u notariusza. Nie mamy tutaj specjalnie wyjścia, albowiem przekazanie własności nieruchomości bez przypilnowania formy aktu notarialnego nie zostanie uznane.

Odczuwalnie więcej ważnych papierów powinien do kancelarii notarialnej przesłać ten, kto pozbywa się miejsca zamieszkania. Gdy mówimy o kupującym, będzie to dosyć krótka lista, obejmująca pieniądze, dokument potwierdzający tożsamość, NIP oraz czasem również poświadczenia z banku, potwierdzające wysokość kredytu, który został wzięty na to mieszkanie.

W przypadku sprzedającego – jest tego relatywnie dużo, więc nie wahajmy się zadawać pytań notariuszowi. Powinien nam na samym początku przedłożyć, co jest wymagane. Do najważniejszych dokumentów możemy zaliczyć: aktualny odpis księgi wieczystej, zaświadczenie o oznaczeniu budynku numerem porządkowym oraz zaświadczenie o samodzielności lokali;

Notariusz powinien obowiązkowo sporządzić akty i dokumenty tak, żeby były one przejrzyste i zrozumiałe dla zainteresowanych podmiotów. Zadbanie o to, by wszystkie dane dotyczące tożsamości i wiarygodności były właściwe to dla wszystkich powinno być jasne i klarowne.

Kancelaria notarialna, dowiedz się więcej —> http://www.notariusze-torun.eu/

Strona używa cookies
Ok