Serwis aut dostawczych
3 października, 2020
DJ na wesele – oprawa muzyczna wesela
9 grudnia, 2020

Profil zaufany a certyfikat kwalifikowany

Internet gwarantuje wciąż wiele możliwości, za jego pośrednictwem można wykonać co raz więcej spraw, także w kwestiach urzędowych i administracyjnych. Aby to osiągnąć można w głównej mierze stosować 2 rodzaje potwierdzania tożsamości: osobisty profil zaufany lub certyfikat kwalifikowany.

Obie te metody stworzono z myślą zastąpienia do tego momentu używanego podpisu ręcznego. Choć nie zastępują go całkowicie, dla sporej liczby przedsiębiorców korzystanie z elektronicznych wersji potwierdzenia tożsamości jest bardziej komfortowe oraz oszczędza znaczną ilość czasu. Warto przypomnieć, że troska o dobry wynik spraw m.in. urzędowych z reguły wiąże się z przesyłaniem wielu wniosków. Użycie elektronicznych wariantów pozwala na zredukowanie czasu, który do tego momentu każdy musiał poświęcić, aby dojechać do urzędu, często również poczekać w kolejce, a następnie sfinalizować potrzebne sprawy. Dzięki profilowi zaufanemu oraz elektronicznemu certyfikatowi kwalifikowanemu, te same sprawy można wypełnić bez wychodzenia z biura.

Na co warto się zdecydować? Profil zaufany czy e-podpis ?

Na początek warto zauważyć, że certyfikat kwalifikowany daje więcej możliwości w porównaniu do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a certyfikatem kwalifikowanym warto na początek ocenić, jak będziemy go potrzebować. Profil zaufany można stosować zaledwie w celu zatwierdzania dokumentów urzędowych  na przykład do kontaktu z ZUS, ePUAP albo CEIDG. Elektroniczny certyfikat ma jednak większe funkcje, co sprawia, że spora część przedsiębiorców decyduje się właśnie na niego. Kwalifikowany e-podpis jest wszechstronny i uwierzytelnia każdy dokument, jaki można było do tej chwili podpisywać ręcznie. Zgodnie z tym obok spraw czysto urzędowych przez elektroniczny podpis można sygnować też między innymi e-malie, umowy czy kontrakty ze wspólnikami biznesowymi.

Dużą różnicą między profilem zaufanym, a podpisem kwalifikowanym jest to, że profil jest całkowicie darmowy, natomiast za elektroniczny podpis trzeba zapłacić. Patrząc jednak na jego większe zastosowanie, warto przemyśleć zakup. Podpis będzie aktywny na okres roku, 2 lub 3 lat, ale można go bez problemu reaktywować. Profil zaufany również ma swój odnawialny termin do 3 lat.

Jeżeli dana osoba wymaga tylko kontaktu z administracją i urzędem, profil zaufany okaże się absolutnie wystarczający. Z kolei e-podpis jest standardem w biznesie. Nie biorąc pod uwagę kosztów  – dość nie najwyższych, rozkładając kwotę na cały okres aktywności podpisu – jego wykorzystanie jest tak przydatne, że w co raz większej ilości firm stanowi fundament sprawnego działania w firmie. Szczególnie, że e-podpis tworzony z wykorzystaniem nowoczesnych udoskonaleń technologicznych, zapewniających potwierdzone bezpieczeństwo.

Zalety posiadania podpisu kwalifikowanego

Oprócz takiego samego wykorzystania, jakie gwarantuje nam profil zaufany, certyfikat kwalifikowany  umożliwia też dopełnianie różnych innych innych dokumentów. Dla przykładu przez osobisty elektroniczny podpis np. można podpisywać oraz generować deklaracje i sprawozdania do KRS oraz w systemie Płatnik, Jednolity Plik Kontrolny JPK, zatwierdzać kontrakty na odległość czy brać udział w przetargach i aukcjach online. Obok tego możliwe jest sygnowanie faktur oraz Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko kilka przykładów. Elektroniczny certyfikat służy sygnowaniu wszelkich istotnych dokumentów oraz ma taką samą moc prawną co odręczny podpis.

Jak uzyskać osobisty e-podpis?

Certyfikaty kwalifikowane sprzedawane są przez dostawców certyfikowanych przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Wśród szczególnie znanych jest certyfikat Eurocert. By uzyskać podpis elektroniczny trzeba wykupić w jednym ze sklepów partnerskich Eurocert pakiet zawierający niezbędny sprzęt oraz oprogramowanie, przy tym wskazując, na jaki termin ważności certyfikat jest nam potrzebny. Po odbiorze kompletu, trzeba zainstalować oprogramowanie obsługujący podpis na wybranym sprzęcie, a następnie umówić się na spotkanie w siedzibie punktu sprzedaży, w którym przeszkolony pracownik potwierdzi tożsamość nabywcy. Tylko w takim przypadku e-podpis zostanie aktywny oraz dobry do użycia. Wypełnienie formalności w siedzibie nie zajmuje więcej niż 15-20 minut i trzeba na nie zabrać dokument tożsamości oraz potwierdzenie zakupu podpisu.

W jaki sposób używać podpisu kwalifikowanego?

Od momentu instalacji oprogramowania na wybranym komputerze oraz aktywacji podpisu kwalifikowanego, przez potwierdzenie tożsamości, można używać podpisu do woli. Praca na kartach programu nie powinna powodować większego kłopotu. Należy podłączyć czytnik,  włożyć kartę, a następnie przez oprogramowanie prostą funkcją „podpisz” wstawić na przygotowany dokument elektroniczną sygnaturę, posługując się dostępnymi opcjami formatu.

Choć osobisty e-podpis kojarzy się z  przedsiębiorcami, jest on również dostępny dla osób prywatnych. Taki podpis elektroniczny zapewni pełne bezpieczeństwo oraz poprawność dokumentów podpisanych z urzędami, firmami czy osobami prywatnymi.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/

Podpis elektroniczny Toruń

Strona używa cookies
Ok