DJ konferansjer na wesele Toruń – jak go wybrać?
13 stycznia, 2021
DJ na Imprezę firmową Toruń
29 stycznia, 2021

Jak założyć i używać osobistego e-podpisu?

Proces osiągnięcia osobistego e-podpisu nie jest szczególnie skomplikowana. Właściwie w kilku prostych krokach można założyć indywidualny certyfikat kwalifikowany, przypisany tylko jednej osobie. Jak uzyskać osobisty certyfikat kwalifikowany? Potrzeba tylko kupić komplet składający się z oprogramowania, czytnika i karty, a potem wgrać oprogramowanie w komputerze. Ostatnim elementem jest zatwierdzenie personaliów w punkcie partnerskim. To jest niezbędne do zamówienia swojego elektronicznego podpisu kwalifikowanego, dlatego że to poprzez spotkanie firma dystrybuująca certyfikaty zatwierdza, że właściwa, nieudająca kogoś innego, osoba będzie używała podpisu.

Jeśli jednak wszelkie formalności będą dokończone z indywidualnego elektronicznego podpisu kwalifikowanego można czerpać bez ograniczeń na zatwierdzony okres. Upływ daty ważności można wybrać samodzielnie. Zamawiając komplet określamy, czy oczekujemy elektronicznego podpisu  na 2 czy 3 lata. Po tym okresie można odnowić indywidualny podpis i dalej korzystać z niego bez przeszkód. Aby móc bezpiecznie używać elektronicznego podpisu potrzebnych będzie kilka czynników, jakie decydują o odpowiednim nanoszeniu podpisu.

Z czego składa się bezpieczny osobisty elektroniczny certyfikat kwalifikowany?

Podstawowym narzędziem, jaki trzeba mieć, żeby móc używać osobistego e-podpisu jest komplet zakupiony w sklepie certyfikowanego producenta lub jego partnerów. Przeważnie w takim zestawie znajdują się: oprogramowanie komputerowe służące obsłudze osobistego e-podpisu, kryptograficzna karta oraz token albo czytnik.

Oprócz tego do pojedynczego osobistego e-podpisu dopisane są 2 oddielne kody PIN oraz PUK. Są one konieczne do poprawnego korzystania z osobistego e-podpisu. Kod PIN konieczny będzie przy każdorazowym sygnowaniu plików, natomiast kod PUK to zabezpieczenie w razie kiedy wprowadzony kod PIN był po raz trzeci wpisany z błędem i tym samym e-podpis był zablokowany. Dobry kod PIN używany przy e-podpisach kwalifikowanych w sumie ma 6 do 8 cyfr. To istotne, aby trzymać kod PIN tylko dla siebie. W razie konieczności kod PIN zawsze można zmienić.

Mając zarówno czytnik albo token oraz kod PIN, można podpisywać pliki, z uwagi na to oddawanie ich w niepowołane ręce może sposowdować pojawienie się problemów. Wynika to z tego, że certyfikat kwalifikowany ma tę samą moc prawną, co własnoręczny podpis. W sytuacji straty jednego z części zestawu do składania osobistego e-podpisu, trzeba jak najszybciej zgłosić się do centrum certyfikacji, by rozpoczęli procedurę dezaktywowania podpisu, żeby nie mogła skorzystać z niego inna osoba. Kwestie bezpieczeństwa są tu podstawą, dlatego trzeba zachować dużą ostrożność.

W jaki sposób można podpisać plik?

Dodawanie osobistego e-podpisu nie należy do skomplikowanych zadań. Korzystanie z własnego elektronicznego podpisu pozwala na podpisywanie dokumentów w wielu formatach. Przeznaczone do obsługi oprogramowanie pozwala na składanie podpisu w różnych programach: wspaniale zintegrowany jest między innymi z programem Płatnik.

Dla przykładu pliki PDF można podpisywać poprzez program do ich czytania: Adobe Reader. Wystarczy tylko wgrać wybrany plik i wyszukać wariant wśród dostępnych certyfikatów. Należy wskazać swój własny podpis elektroniczny, a za tym sprawdzić, czy jest on odpowiedni. Po tych czynnościach trzeba zatwierdzić wprowadzone informacje, przy tym wskazując folder zapisu. W tym momencie potrzebny będzie kod PIN, jakim będzie potwierdzone złożenie podpisu. Po dokonaniu tych czynności, plik jest podpisany.

Jak wygląda poprawnie podpisany plik?

To, czy plik jest prawidłowo podpisany można łatwo ocenić poprzez oprogramowanie lub poprzez czytnik plików PDF. Wszystko dzięki funkcji sprawdzania informacji o autorze. Program wyszukuje zawarte dane na temat podpisu oraz człowieka, który podpisał plik. Aby poprawnie sygnować plik elektroniczny, trzeba trzymać się instrukcji. W opcjach programu muszą być łatwo dostępne opcje, w tym opcje połączone z elektronicznymi certyfikatami kwalifikowanymi. Trzeba wśród znanych systemowi certyfikatów wybrać osobisty, a następnie stwierdzić, czy dane się zgadzają. Jeśli tak, trzeba kliknąć opcję „podpisz dokument” i zatwierdzić swoje czynności poprzez podanie poprawnego kodu PIN. Od tej pory plik jest podpisany ważnym certyfikatem kwalifikowanym.

Trzeba jednak mieć na uwadze, że certyfikat kwalifikowany ma tę samą moc prawną, co podpis odręczny. Z uwagi na to, trzeba podpisywać tylko te pliki, których pochodzenia oraz wiarygodności jesteśmy pewni. Zwłaszcza, jeżeli są to pliki wymieniane z kontrahentem.

Cena indywidualnego podpisu elektronicznego

Aby określić cenę indywidualnego podpisu elektronicznego, trzeba zastanowić się nad tym, jak będziemy korzystać oraz jak długi okres czasu będziemy używać e-podpisu. Finalizując zakup warto wskazać, którym sprzętem chcemy się posługiwać – to znaczy, jakie elementy będzie zawierał wybrany komplet oprócz tylko programu sterującego podpisem – a do tego jego termin ważności. Indywidualny elektroniczny certyfikat kwalifikowany można wykupić na 1 rok, 2 lub 3 lata. Oprócz tego na cenę osobistego e-podpisu wpływ mają dodatki. Jeśli chcemy posiadać obsługę wprowadzenia programu przez dystrybutora podpisu lub pobrać dodatkowe możliwości, np. opcję znaczników czasu, potwierdzającą dokładny moment podpisania dokumentu. Należy liczyć się z tym, że koszt e-podpisu wzrośnie.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/jak-uzyskac-podpis-kwalifikowany-faq/

Strona używa cookies
Ok