Gabinet stomatologiczny
2 lutego, 2021
Metody budowy dachu – wytrzymałe budownictwo
8 lutego, 2021

Co sprawia, że warto założyć certyfikat kwalifikowany ?

Profil zaufany a certyfikat kwalifikowany

Sieć oferuje obecnie sporo różnych możliwości, posługując się nim można wykonać wiele spraw, również urzędowych i administracyjnych. Do tego można głównie używać dwa rodzaje uwierzytelnienia tożsamości: profil zaufany lub certyfikat kwalifikowany.

Obie te metody powstały z myślą zastąpienia do tej pory stosowanego podpisu ręcznego. Chociaż nie wypierają go na stałe, dla sporej liczby osób stosowanie elektronicznych sposobów potwierdzenia tożsamości jest bardziej komfortowe oraz redukuje wykorzystaną ilość czasu. Warto przypomnieć, że troska o pozytywny wynik spraw m.in. urzędowych często wiąże się z składaniem wielu wniosków. Wykorzystanie elektronicznych wariantów umożliwia zmniejszenie czasu, który dotąd każdy musiał przeznaczyć, by dotrzeć do urzędu, przeważnie również wyczekać w kolejce, a następnie doprowadzić do końca potrzebne sprawy. Dzięki profilowi zaufanemu oraz podpisowi kwalifikowanemu, takie same formalności da się załatwić bez wychodzenia z domu.

Co wybrać? Profil zaufany czy podpis ?

Na początek należy podkreślić, że certyfikat kwalifikowany dostarcza większych możliwości w porównaniu do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a podpisem kwalifikowanym warto na początek przemyśleć, jak będziemy go stosować. Profil zaufany można stosować zaledwie w sprawach urzędowych  np. do kontaktu z ePUAP, ZUS oraz CEIDG. Elektroniczny certyfikat ma z kolei szersze funkcje, za sprawą czego spora liczba właścicieli firm go preferuje. Kwalifikowany elektroniczny podpis jest uniwersalny i uwierzytelnia każdy dokument, jaki można było dotąd podpisywać ręcznie. To oznacza, że oprócz spraw urzędowych przez elektroniczny podpis można sygnować też między innymi umowy, e-maile i transakcje z kontrahentami biznesowymi.

Znaczącą różnicą między profilem zaufanym, a e-podpisem jest to, że pierwszy z nich jest w pełni darmowy, z kolei za podpis kwalifikowany trzeba zapłacić. Biorąc jednak pod uwagę jego szersze zastosowanie, warto rozważyć zakup. Kwalifikowany podpis będzie aktywny na okres 1 roku, 2 lat lub 3 lat, ale da się go bez trudu reaktywować. Profil zaufany także ma swój odnawialny termin sięgający 3 lat.

Jeżeli ktoś wymaga zaledwie kontaktu z administracją i urzędem, profil zaufany będzie jak najbardziej wystarczający. Z kolei e-podpis okazuje się standardem w biznesie. Nie biorąc pod uwagę kosztów  – stosunkowo niewielkich, rozkładając cenę na pełen czas ważności podpisu – jego używanie jest tak przydatne, że co raz częściej stanowi fundament efektywnego działania . Szczególnie, że elektroniczny podpis działa pod kontrolą nowoczesnych udoskonaleń technologicznych, gwarantujących sprawdzone bezpieczeństwo.

Dobre strony uzyskania e-podpisu kwalifikowanego

Oprócz identycznego wykorzystania, jakie oferuje nam profil zaufany, elektroniczny podpis  pozwala też dopełnianie wielu innych dokumentów. Dla przykładu przez elektroniczny podpis kwalifikowany między innymi można sygnować oraz wysyłać deklaracje i sprawozdania do KRS oraz w systemie Płatnik, Jednolity Plik Kontrolny JPK, zawierać kontrakty na odległość i brać udział w przetargach i aukcjach online. Poza tym pozwala na podpisywanie faktur oraz Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To zaledwie kilka przykładów. Elektroniczny certyfikat służy sygnowaniu wszelkich istotnych dokumentów oraz ma tę samą prawną moc co odręczny podpis.

Jak zdobyć certyfikat kwalifikowany?

Osobiste e-podpisy rozprowadzane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Wśród szczególnie znanych jest certyfikat Eurocert. By uzyskać podpis elektroniczny trzeba zakupić w sklepie partnerskim Eurocert zestaw zawierający potrzeby sprzęt oraz program, jednocześnie wskazując, jak długo okres ważności certyfikat będzie nam użyteczny. Po odbiorze zestawu, trzeba zainstalować program do obsługi podpisu na wybranym sprzęcie, a następnie udać się do siedziby punktu sprzedaży, gdzie odpowaiedni pracownik potwierdzi dane osobowe nabywcy. Tylko taką metodą e-podpis będzie aktywny oraz gotowy do użytku. Wypełnienie formalności w siedzibie nie zajmuje więcej niż 15-20 minut i należy na nie zabrać dokument tożsamości oraz potwierdzenie zakupu podpisu.

W jaki sposób korzystać z podpisu kwalifikowanengo?

Od chwili instalacji programu na dowolnym komputerze oraz aktywacji podpisu kwalifikowanengo, przez potwierdzenie tożsamości, można korzystać z podpisu do woli. Obsługa oprogramowaniu nie powinna powodować większego kłopotu. Należy podłączyć czytnik,  włożyć kartę, po czym przez program prostą opcją „podpisz” wstawić na wygenerowany dokument elektroniczną sygnaturę, kierując się dostępnymi opcjami dotyczącymi formatu.

Chociaż certyfikat kwalifikowany używany jest często między  przedsiębiorcami, jest on także dostępny dla osób prywatnych. Taki e-podpis zagwarantuje pełne bezpieczeństwo oraz zgodność dokumentów podpisanych z urzędami, firmami czy prywatnymi osobami.

Podpis elektroniczny

Strona używa cookies
Ok