prawnik z torunia kancelaria adwokacka alimenty długi z powodu alimentów
Dobry prawnik pomoże odzyskać alimenty
14 kwietnia, 2017
biuro rachunkowe toruń prowadzenie ksiąg handlowych pełna księgowość
Czy praca w księgowości się opłaca?
16 kwietnia, 2017

W jakich sprawach pomaga notariusz?

kancelaria notarialna z Torunia profesjonalny notariusz umowy notariusz sporządzanie dokumentów

Z jakimi problemami trzeba zgłosić się do biura notariusza?

W naszym kraju notariusz zajmuje wyjątkowo ważną pozycję, gdyż nie jest wyłącznie – jak to się prosto określa – osobą, której mogą zaufać obywatele, ale też kimś, kto idealnie orientuje się w meandrach prawa. Notariusz jest stąd pracownikiem publicznym – analogicznie jak stróż prawa – oraz jego celem jest czuwanie nad interesami Klienta. Do notariusza zazwyczaj idzie się z dokładną sprawą i musimy posiadać ze sobą wszelakie nieodzowne dokumenty. Te, jakie będą przez niego utworzone są traktowane jako dokumenty administracyjne i mają tzw. moc prawną. Generalnie, to co było w każdym z nich ustalone zyskuje ważność. Nie ma się więc czemu dziwić, iż do notariusza obowiązkowo powinniśmy zabrać, przykładowo umowy dotyczące lokaty, umowę o podziale majątku bądź umowę odsprzedaży domu.

Najważniejszym celem notariusza jest postępowanie zgodnie z nakazami prawa, odpowiednio ze zdobytą widzą i zdolnościami. Mówiąc w skrócie nie może więc dojść do takiej sytuacji, kiedy rejent z premedytacją wykorzystuje swych Klientów wprowadzając w życie liczne niedociągnięcia i zniekształcenia. Każdego urzędnika zaufania publicznego obliguje Kodeks Etyki Zawodowej, jaki starannie nakierowuje na to, jak na przykład notariusze są zobowiązani postępować.

Oświadczenia, które przygotowujemy na własną rękę, przykładowo umowę najmu mieszkania, pismo o pełnomocnictwie albo świadectwa o przesłaniu darowizny, mówiąc w skrócie nie są objęte obowiązkowym uwierzytelnianiem przez rejenta. Zwykle widnieje w odpowiednich miejscach pieczęć notariusza, jeżeli zależy nam na tym, by podnieść doniosłość oraz wiarygodność konkretnego dokumentu. Mówiąc w skrócie mówiąc – w ogóle nie ma takiego obowiązku, stąd nie powinniśmy kłopotać się o kolejne potwierdzenia.

Polskie prawo uznaje też takie sytuacje, w jakich notariusz jest najzwyczajniej w świecie wskazany. Są to akty, jakie bez jego pieczątki są przyjmowane za nieważne.

Niżej przedstawione zostały wybrane z owych dokumentów:

Umowy kupna oraz sprzedaży wszelakich nieruchomości – kawalerek, domów wielorodzinnych, działek pod budowę, obszarów rolniczych, działek wypoczynkowych etc.

Przesłanie darowizny, jeśli zapomogą jest nieruchomość

Darowizna lokalu z księgą wieczystą

Małżeńska umowa majątkowa, a zatem tzw. intercyza

Rozdział spadku, w przypadku kiedy w jego skład wchodzi dowolna nieruchomość

Oddanie gruntu w wieczyste użytkowanie

Wyszczególnione u góry dokumenty powinny mieć obligatoryjnie pieczęcie i podpis notariusza. Inne w zasadzie nie muszą mieć kształtu aktu notarialnego, wolno opracowywać je w niezależny sposób. Należałoby mieć na uwadze, że tylko umowy zawarte przed rejentem faktycznie są zgodne z przepisami.

Jeśli mamy na uwadze spółki handlowe, wówczas obowiązkowo muszą one zawierać w asyście rejenta, m.in. zmiany w zarządzie, dokumenty dotyczące kapitału firmowego, dokumenty tyczące się przejęcia przez wspólnika określonej części wkładów.

Sporządzenie umowy w Kancelarii Notarialnej i uzupełnienie jej pieczęcią oraz podpisem notariusza podlega odpowiednim stawkom. Są one stosunkowo duże, jednak zależą zwłaszcza od wartości przedmiotu umowy. W przypadku kiedy ktokolwiek zamierza odstąpić własność wartą parę milionów złotych, wtedy musi koniecznie liczyć się z ogromnymi kwotami. Maksymalna taksa jest określona przez Ministra Sprawiedliwości, jednakże i tak jest ona okazała. Rejenci absolutnie nie są zobowiązani do wprowadzania największych opłat, natomiast co najistotniejsze – „walka” między notariuszami sama wymusza ich zaniżenie. Do notariusza wędrujemy zwłaszcza w niezwykle ważnych okolicznościach, więc takich jakie wymuszają uwierzytelnienia poprzez osobę trzecią bądź zamierzamy przechować wysoką ilość pieniędzy.

Czy są dodatkowo inne wydatki oprócz taksy notarialnej?

Oprócz tego, iż osoba mająca posadę notariusza musi obligatoryjnie wziąć za swoją pracę wynagrodzenie, należy zapłacić podatek, np. od darowizny i uregulować opłaty sądowe. Należności takie są przekazywane poprzez notariusza właściwemu urzędowi skarbowemu bądź sądowi. Na wszystkich dokumentach, można dobrze skontrolować, co powinniśmy sfinansować. Niezwykle często Petenci piszą do Kancelarii w Toruniu i chcą natychmiast pozyskać informacje na temat tego, ile dokładnie wynoszą poszczególne opłaty. Tylko w wypadku taksy notarialnej jest szansa negocjacji zapłaty, bowiem na inne odpłatności notariusz najzwyczajniej w świecie w ogóle nie ma wpływu.

Jakich działań nie może podejmować się notariusz?

Przede wszystkim – notariusze absolutnie nie powinni podejmować się prac, jakie przeszkadzałyby w dowolnym sensie w wypełnianiu zobowiązań osoby zaufania publicznego. Rejent wcale nie może zatem zajmować się sprzedawaniem czegokolwiek, pośrednictwem (przykładowo w nabywaniu działek) albo doradzaniem w biznesie.

Po drugie – nie powinien podejmować pracy bez aprobaty izby notarialnej, ma prawo jednakże wybrać zawód nauczyciela akademickiego, pracownika w szkole czy będącego połączeniem obu.

Po trzecie – pod identyczną nazwą czasem może działać kilku rejentów (m in. w postaci spółki cywilnej) lecz z ograniczoną odpowiedzialnością.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, wejdź w odnośnik obok – Notariusz

Strona używa cookies
Ok